Nya regler vid felaktiga utbetalningar
Om du har fått ersättning från oss på a-kassan som du inte har rätt till beslutar vi vanligtvis att du ska betala tillbaka den felaktiga ersättningen - ett så kallat beslut om återkrav. Från och med den 1 september 2022 gäller nya regler i samband med återkrav.
Vad innebär de nya reglerna?
De innebär att vi inte längre kommer att skicka ut något inkassokrav. I stället vänder vi oss direkt till Kronofogden för att få hjälp med återbetalningen av skulden. Men innan vi gör det skickar vi först ut en påminnelse till dig om att betala skulden.
Förändringarna gäller endast för beslut om återkrav som fattas från och med den 1 september i år. Har du fått beslut om återkrav innan det datumet gäller fortfarande de tidigare reglerna.
Har du svårt att betala?
Om du har fått ett beslut om återkrav som du inte kan betala tillbaka på förfallodagen, vill vi att du hör av dig till oss så snart som möjligt. Då kan vi tillsammans titta på om det finns möjlighet att lägga upp en avbetalningsplan.